mandag 1. november 2010

Hvordan kan bøkene brukes i undervisningen?

På oppstartsmøtet for lærere og bibliotekarer delte Marit Aasbrenn sine ideer til bruk av bøkene i undervisningen. Her er et utdrag fra presentasjonen hennes:

  • Lesing som hjemmelekse - av og til 30 minutter, av og til 30 sider
  • Gruppesamtaler om de forskjellige bøkene (diskutere tema, symboler og litterære virkemidler)

Skriveoppgaver:

  • bøkenes forsider som oppgave i bildetolkning
  • bøkene som utgangspunkt for stiloppgaver

Marit mener at prosjektet kan dekke disse læreplanmålene:

  • tolke og reflektere over innhold, form og formål i et representativt utvalg samtidstekster (samtidstekster kan godt være nye ungdomsbøker)
  • bruke kunnskap om tekst i utforskende og vurderende samtaler om litteratur ut fra egen opplevelse
  • drøfte ulike funksjoner knyttet til språk og bilde (det er lettere å tolke forsiden på en bok når man kjenner innholdet av den)(bibliotekarenes kommentar: Hva med å tolke forsiden både før og etter lesing?)
  • bruke digitale verktøy til presentasjon og publisering av egne tekster (både bloggen og eventuell nettbasert skoleavis kan brukes til å publisere egne tekster)
  • begrunne egne lesevalg (når man skal velge mellom flere bøker, man begrunne hvorfor man synes noe er bedre enn noe annet)
  • bruke kunnskap om tekst, sjanger og litterære virkemidler i egen skriving

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar