På oppstartsmøtet for lærere og bibliotekarer delte Marit Aasbrenn sine ideer til bruk av bøkene i undervisningen. Her er et utdrag fra presentasjonen hennes:
- Lesing som hjemmelekse - av og til 30 minutter, av og til 30 sider
- Gruppesamtaler om de forskjellige bøkene (diskutere tema, symboler og litterære virkemidler)
Skriveoppgaver:
- bøkenes forsider som oppgave i bildetolkning
- bøkene som utgangspunkt for stiloppgaver
Marit mener at prosjektet kan dekke disse læreplanmålene:
- tolke og reflektere over innhold, form og formål i et representativt utvalg samtidstekster (samtidstekster kan godt være nye ungdomsbøker)
- bruke kunnskap om tekst i utforskende og vurderende samtaler om litteratur ut fra egen opplevelse
- drøfte ulike funksjoner knyttet til språk og bilde (det er lettere å tolke forsiden på en bok når man kjenner innholdet av den)(bibliotekarenes kommentar: Hva med å tolke forsiden både før og etter lesing?)
- bruke digitale verktøy til presentasjon og publisering av egne tekster (både bloggen og eventuell nettbasert skoleavis kan brukes til å publisere egne tekster)
- begrunne egne lesevalg (når man skal velge mellom flere bøker, må man begrunne hvorfor man synes noe er bedre enn noe annet)
- bruke kunnskap om tekst, sjanger og litterære virkemidler i egen skriving
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar